Dette er hinsides parodi:
Ursula von der Leyen hevder at amerikansk LNG-gass er «mer prisgunstig og bedre» enn russisk gass for å rettferdiggjøre den skjeve avtalen hun nettopp har signert på vegne av Europa – en avtale som blant annet innebærer at hun forplikter EU til å kjøpe amerikansk LNG for 750 milliarder dollar over de neste tre årene.
Enhver med et snev av sunn fornuft forstår at gass som kommer direkte fra naboen via rørledning, per definisjon er langt billigere enn gass som først må gjøres flytende, deretter fraktes tusenvis av kilometer over Atlanteren i spesialbygde skip, og til slutt omgjøres tilbake til gass i Europa.
Dette er et perfekt bilde på det transatlantiske forholdet: EU-eliten lyver for sin egen befolkning for å rettferdiggjøre underkastelse for USA – alt som en konsekvens av at russlandshat (russfobi) er blitt selve fundamentet i EUs politikk. Noe som for øvrig er en direkte følge av USAs beslutning om å fortsette å utvide NATO i Europa.
Fra USAs ståsted er dette fullstendig logisk – det er klassisk «splitt og hersk» og å høste fordelene. Fra EUs ståsted er man nødt til å lyve for å få det til å se ut som en rasjonell beslutning, når den åpenbare sannheten er at de har blitt lurt.





Tror forfatteren at USA alene står fritt til å utvide Nato etter eget forgodtbefinnende? I så fall er det behov for en opplysningsrunde.
Stater søker selv medlemskap i Nato. En slik søknad krever enstemmig godkjenning fra samtlige medlemsland for at et søkerland skal bli tatt opp som medlem i alliansen. I tillegg må søkerlandet vise at det kan fremme prinsippene i Nato-traktaten og bidra til alliansens sikkerhet.
For eksempel blokkerte Tyrkia Sveriges medlemskap i Nato i to år. Prinsippet om enstemmighet tillot dette. Hadde USA hatt enerett til å utvide NATO, slik forfatteren antyder, ville ikke denne typen blokkeringer vært mulig.