Posted in

Akademisk apartheid mot iranere i Norge

I de siste årene har Norge vært et av de mest anti-iranske landene i Europa, og politikken som er ført har utelukkende vært fiendtlig og rettet mot iranske borgere. En av de mange eksemplene på akademisk apartheid i dette landet er rettet mot iranske eksperter og studenter.

Denne politikken, som startet på begynnelsen av 2010-tallet med innblanding fra landets etterretningstjeneste og Politiets sikkerhetstjeneste (PST), ble etter hvert til en rettslig praksis. Selv om dette ble noe redusert midt på tiåret takket være iranske studenters innsats og det politiske klimaet etter atomavtalen (JCPOA), har det igjen eskalert og er nå verre enn noen gang.

Norske universiteter stenger døren for iranske ingeniørstudenter

I de senere årene har norske universiteter, blant annet NTNU og Universitetet i Oslo, i henhold til retningslinjer fra PST og den vagt definerte Export Control-loven, sluttet å ta inn iranske doktorgradsstudenter i ingeniørfag. Antallet iranske studenter har faktisk falt til null.

Utestengt – selv med norsk pass.


Dette gjelder også i arbeidslivet, hvor selv ingeniører som har bodd i Norge i over ti år og har både oppholdstillatelse, statsborgerskap og norsk pass, fortsatt rammes av denne problematikken. Mange store olje- og ingeniørselskaper har et eget felt i ansettelsesskjemaet hvor man automatisk blir ekskludert fra ansettelsesprosessen hvis man er iransk, russisk eller kinesisk.

I mange tilfeller har folk blitt sagt opp etter noen måneder i jobben, etter å ha blitt utsatt for noe som minner om politiavhør – med politiske og ideologiske spørsmål som handler om for eksempel “kvinne, liv, frihet”-opprøret, krigen i Ukraina og Russland, og spørsmål om fødested og hvor mange ganger de har reist til Iran.

Å få jobb i Norge har rett og slett blitt et uløselig problem for iranere. Mange høyt utdannede iranske ingeniører lever i ekstrem arbeidsledighet og dyp fattigdom.

Dette skjer samtidig som Norge på ingen måte er vitenskapelig eller teknologisk overlegent Iran – i mange fagfelt er Iran faktisk sterkere og mer avansert. Det er uforståelig hvor denne paranoide forestillingen om norsk akademisk overlegenhet over Iran kommer fra – sannsynligvis fra et sykt sinn i politiske beslutningstakende kretser.

Norge, som følger USAs harde linje mot iranere, har i noen tilfeller gått enda lenger enn amerikanerne selv, og har gjort livet svært vanskelig for iranere. Iranske statsborgere og ingeniører i USA opplever på ingen måte slike problemer i samme omfang som de som bor i Norge.

Det iranske utenriksdepartementet må ikke glemme disse dagene – og må ikke overse fiendene av landet og dets folk. Norge har i det siste tiåret vært en av Irans største fiender.

LES OGSÅ: Lærer dere ikke fra erfaring? Hvorfor diskriminerer NTNU fortsatt iranske studenter?

One thought on “Akademisk apartheid mot iranere i Norge

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *